pme1W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 szkolna biblioteka podjęła się realizacji projektu edukacyjnego, którego celem jest kształtowanie postaw proekologicznych wśród uczniów klasy II. Tematem przewodnim projektu była ochrona środowiska, a szczególny nacisk położono na problem gospodarki odpadami oraz recykling.
Pierwszym etapem było wspólne czytanie książki pt. „Poradnik młodego ekologa. Ekologia na co dzień”, która w przystępny sposób tłumaczy młodym czytelnikom, czym jest ekologia i jak każdy z nas może dbać o planetę. Publikacja omawia podstawowe zasady związane z ochroną środowiska, takie jak ograniczanie produkcji odpadów, ponowne ich wykorzystanie oraz segregacja śmieci.

pme

Kolejnym krokiem było omówienie jednego z najważniejszych problemów współczesności – nadmiernej ilości odpadów, które trafiają na wysypiska i zanieczyszczają środowisko. Uczniowie zapoznali się z zasadą 3U: Unikaj – Używaj ponownie - Utylizuj. Ta zasada przypomina, że warto przede wszystkim unikać nadmiernej konsumpcji, a w przypadku konieczności zakupu wybierać produkty z możliwością ponownego użycia lub łatwego recyklingu.
Ważnym elementem projektu była edukacja dotycząca segregacji śmieci oraz znaczenia recyklingu. Uczniowie dowiedzieli się, jak poprawnie segregować odpady – na papier, plastik, szkło, metal i bioodpady – oraz jakie korzyści płyną z ich przetwarzania. Podkreślono, że właściwa segregacja pozwala zmniejszyć ilość odpadów trafiających na składowiska oraz oszczędza zasoby naturalne.

pme3
Wykorzystując przygotowane materiały, uczniowie wykonali plakat, który ma zachęcać do właściwego segregowania odpadów i promować zasady ekologicznego życia.

pme5 pme4
Projekt realizowany w ramach NPRCz 2.0 okazał się doskonałą okazją do połączenia czytelnictwa z praktyczną edukacją ekologiczną. Uczniowie zdobyli wiedzę na temat wpływu codziennych działań na środowisko, nauczyli się zasad segregacji i recyklingu oraz zrozumieli, jak ważne jest świadome podejście do produkcji i gospodarowania odpadami. Mamy nadzieję, że zdobyte informacje przełożą się na ekologiczne nawyki na co dzień.
Nauczyciele bibliotekarze