Obchody Międzynarodowego Dnia Krajobrazu były 24 dni temu, ale w naszej szkole zakończyły się dopiero w zeszłym tygodniu. W 2022 roku obchody Międzynarodowego Dnia Krajobrazu przypadły na 20 października(czwartek). Tego dnia i kolejnych zawsze warto rozejrzeć się dookoła siebie i docenić to co mamy. Krajobraz wpływa na jakość naszego życia. Tegorocznym hasłem Dnia Krajobrazu było: „Krajobraz doświadczam w pełni”. W ten sposób zwracamy uwagę (jak pisze Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska) na multisensoryczny charakter krajobrazu, którego odbiór zależy od bardzo wielu czynników i wrażliwości poszczególnych zmysłów. Krajobraz można zobaczyć, usłyszeć, powąchać, a nawet posmakować go i dotknąć.
My to wiemy i od kilku lat nasi uczniowie uczestniczą w zajęciach terenowych w lesie blisko szkoły. W tym roku szkolnym zajęcia praktyczne prowadził mgr inż. Mateusz Błach starszy referent ds. ochrony lasu, ochrony przyrody i użytkowania Nadleśnictwa Dobieszyn z uczniami klasy ósmej, siódmej i szóstej. Uczniowie podczas spacerów krajobrazowych poznali malownicze leśne polany, rodzaje drzew ich przystosowanie do zmieniających się warunków klimatycznych oraz mieszkańców lasu. Uczestnicy zajęć mogli z bliska zobaczyć i poznać zakres działania ogromnej maszyny do wycinki drzew.
Uczestnicy mieli możliwość odbierania krajobrazu przez różne zmysły, zadawali pytania, odpowiadali na pytania, odkrywali lasna nowo. Pogoda w tym roku nam sprzyjała. Było słonecznie i radośnie chodziliśmy szurając nogami po zasypanych liśćmi ścieżkach.
W trakcie lekcji geografii, biologii i przyrody odbyły się zajęcia edukacyjno – warsztatowe pt. „Kolory i zapachy krajobrazów świata”. Głównym celem tych zajęć było poznanie przez uczniów różnych rodzajów krajobrazów z przeróżnych regionów świata. W trakcie zajęć uczniowie zwracali szczególną uwagę na charakterystyczną barwę danego krajobrazu i wyobrażali sobie jego zapach. Podczas zajęć, dzieci mogły obejrzeć zdjęcia, filmy i krótką prezentację na temat krajobrazów jednobarwnych i wielobarwnych. Uczniowie rozwiązywali krzyżówki, przyporządkowywali kolory do klimatów występujących na kuli ziemskiej oraz rozwiązywały zagadki i łamigłówki przyrodnicze a uczniowie młodszych klas malowali barwy jesieni.
Udział uczniów w Dniu Krajobrazu i dalszych lekcji przyczynił się do podniesienia ich świadomości w zakresie różnych wpływów kształtujących krajobraz uwidocznił potrzebę większej dbałości o przestrzeń pośród której żyjemy.
Renata Sułek